На сьогодні в інтернеті можна знайти відповіді на будь-які питання, але вони не завжди є вірними. Тому зараз надважливим є вміння аналізувати прочитану інформацію та відрізняти фейки від фактів.
Щоб не потонути в інформаційному океані, необхідно відповідально ставитися до особистої інформаційної гігієни. Ви можете натрапити на неправдиву інформацію будь-де, тому потрібно постійно бути насторожі та пам’ятати про основні правила, які зменшать ризики дезінформації.
Правило перше: Перевіряйте джерела інформації
Якщо ви прочитали інформацію на незнайомому вам сайті або почули від когось з друзів, рідних чи знайомих, а у вас виникли сумніви, то перевірте інформацію. Почати варто з пошуку першоджерела. Якщо в тексті згадуються числові, статистичні чи наукові дослідження, на них мають бути посилання. У разі їх відсутності варто із застереженням довіряти написаному в тексті.
Правило друге: Не дайте емоціям взяти верх
Наш мозок влаштований таким чином, що ми спершу сприймаємо інформацію емоційно. Він складається з трьох систем: рептильного мозку, лімбічної системи та неокортексу, які в такій же послідовності обробляють інформацію. До того моменту, поки неокортекс проаналізує отримані дані, у нас вже виникають емоції. Тому необхідно дати собі час і все раціонально обдумати.
Правило третє: Проаналізуйте декілька джерел
Якщо інформація правдива та важлива, то про неї скоріш за все напишуть в декількох джерелах. Міжнародні організації зазвичай коментують важливі тематичні новини, що стосуються всього населення світу. Локальні новини зазвичай можна знайти на сайті місцевих органів самоврядування. А ще можна пошукати інформацію на сайтах перевірених та якісних ЗМІ. До речі, у січні Інститут Масової Інформації опублікував список 10-ти сайтів із найменшою кількістю джинси, фейків та дезінформації. Переглянути його можна за посиланням.
Характерні ознаки фейкової інформації
Згідно з глобальним дослідженням, проведеним у 2019 році, 62% респондентів вважають, що на вебсайтах та платформах в інтернеті є чимала кількість неправдивих новин. Для порівняння, на 10% менше людей говорить те саме про телебачення, радіо, газети та журнали, відзначаючи, що традиційні ЗМІ взагалі є більш надійними, ніж онлайн.
Фейкова інформація має певні характерні ознаки, завдяки яким її можна візуально ідентифікувати. Основними ознаками неправдивої інформації можуть бути:
- Відсутність посилань на релевантні джерела
Якщо в тексті стверджується певний факт або наводиться статистична інформація, а будь-які посилання відсутні – це перший знак того, що інформація може бути фейком.
- Гіперболізація популярної теми обговорень
На популярні теми частіше публікують фейкові новини, бо це збільшує охоплення публікації. Зазвичай такий матеріал насичений словами перебільшення для посилення емоційного навантаження.
- Наявність клікбейту
Якщо ви бачили статті з заголовком на кшталт «Ось як я знайшла високооплачувану роботу в крутій компанії не маючи жодного досвіду», то це у народі називається клікбейт. Він зазвичай сенсаційний, актуальний, емоційний та містить багато перебільшень. Більшість новин із клікбейтом орієнтовані на кліки, що випливає з самої назви. Під таким заголовком можуть маскувати відсутність будь-якої релевантної інформації.
Існує кілька швидких способів перевірки інформаційного ресурсу. Вони не гарантують, що новина виявиться фейковою чи навпаки правдивою, але зменшать шанси інформаційного забруднення.
1.Перевіряйте доменне ім’я
Надійні та якісні ЗМІ зазвичай мають професійні доменні імена, що відповідають імені організації чи/або компанії. Крім того, варто звертати увагу на домени першого рівня. Такі доменні імена як .edu .gov .org .int належать навчальним закладам, органам влади, організаціям та міжнародним інстанціям. На відповідних сайтах ви навряд чи знайдете неправдиву інформацію. Але заходи кібербезпеки не завжди виправдовують себе, тож уважність ніхто не скасовував.
2.Читайте інформацію про ресурс
На професійних ресурсах завжди є такі категорії як «Про нас» і «Контакти» (або інші відповідні назви). Якщо ви не впевнені в правдивості прочитаної інформації, то пошукайте дані про компанію та контакти в гуглі. Подивіться соціальні мережі та відгуки за наявності. Більшість чесних ЗМІ ведуть свої сторінки у соцмережах та мають пропрацьований сайт.
3.Оцініть дизайн сайту ресурсу
Це доволі суб’єктивний спосіб оцінки, але дієвий. Так само як активність у соцмережах, гарний професійний дизайн є характерним для більшості надійних медійних ресурсів. Якщо вебсайт не має логічної структури, в бренду відсутній ton of voice і немає корпоративного стилю, вам варто більш уважно віднестися до інформації, яку ви на ньому прочитаєте.
Повністю захистити себе від фейкової інформації неможливо, але слідуючи цим правилам ви зможете зменшити її вплив на ваше інформаційне поле. А ось тут ми ділились проєктами, які розвінчують міти, висвітлюють маніпуляції та протидіють поширенню дезінформації.