Не біржами єдиними: Як можна заробляти гроші журналіст(к)ам-початківцям?

Скільки разів на тиждень ви прокидаєтеся з думками про те, як заробити гроші на свої потреби,  подарунки близьким на день народження чи оплату комунальних послуг? Якщо ви маєте такі думки і плануєте пов’язати життя з журналістикою, то настав час розібратися з фінансовим складником. Як же заробити гроші, якщо у вас ще немає  досвіду?

Іноді буває складно одразу зрозуміти, як реалізувати себе в обраній професії. Можливо, звернутися до друзів за порадою, моніторити професійні форуми чи сісти й чекати, доки роботодавці почнуть пропонувати вакансії? Як розпочати кар’єрний шлях журналістам і журналісткам? Маємо декілька порад для того, щоб вдало реалізувати себе у цій сфері.


Що робити тим, хто хоче знайти роботу? Поради

Вірте у власні сили

Порада стара як світ, але від того не стає менш важливою. Роботодавці цінують журналістів, які впевнені у своїй роботі. Якщо матеріал не сподобався редактор(к)ам, то це не причина опустити руки й залишити сферу. Постійний розвиток і мотивація допоможуть покращити навички, а віра у себе — досягти вершин в улюбленій справі.

Створіть резюме та портфоліо

Резюме — документ, який містить інформацію про вашу професійну діяльність: досвід роботи, освіту, контактну інформацію, навички, рекомендації й додаткові факти. Стежте за грамотним оформленням документу й дотримуйтеся зручного для читання формату. Краще писати резюме двома мовами: англійською й українською. Створити його можна навіть у Word і Google Docs.

Важливо розуміти, що портфоліо й резюме — різні речі. Портфоліо — добірка найкращих робіт. З його допомогою роботодавець або замовник може зрозуміти досвід створення якого матеріалу у вас наявний і ознайомитися зі стилем подачі інформації. В інтернеті безліч ресурсів для оформлення власного портфоліо, наприклад, онлайн-програма для створення дизайнів Canva; сайт, який підійде для копірайтерів, Clippings.me й одна з найбільших платформ для розміщення портфоліо Behance. Обирайте найзручніший ресурс і створюйте свої добірки робіт.

Дотримуйтесь дедлайнів

Цінуйте час людей, які з вами співпрацюють. Дедлайни виставляють для того, щоб ефективно розподілити години або дні роботи. Якщо руйнуєте плани людей через те, що невчасно виконуєте завдання, з вами в майбутньому не захочуть працювати. Якщо розумієте, що не встигнете виконати роботу до дедлайну, попереджайте про це завчасно. Не беріть завдання на написання 6000 символів за добу, якщо зазвичай створюєте такий текст 2 дні.

Будьте завзятими й наполегливими

Редактор(к)и не побіжать до вас із мільйонами пропозицій одразу ж після того, як ви вирішили стати журналістом або журналісткою. Доведеться самостійно надсилати листи на поштову скриньку видань і пропонувати послуги. До речі, ефективніше це робити з резюме й портфоліо. Головне — не перестаратися. Не слід писати повідомлення з погрозами у відповідь на відмову або благати про роботу зі сльозами на очах.   

Багато знайомтеся

Цією порадою поділилася у своїй статті «13 things I’ve learned in 13 years of freelancing» Джен Міллер. Жінка працює фрилансеркою понад 13 років, тож вирішила передати свій досвід людям, які теж зацікавлені в цій сфері. Відвідуйте заходи, на яких можете познайомитися з іншими журналіст(к)ами чи редактор(к)ами, і спілкуйтеся на професійних форумах. Знайомства допоможуть вам швидше знаходити способи для заробітку й добре проводити вільний час. Не обмежуйте себе лише зустрічами із представниками чи представницями галузі журналістики, контактуйте з людьми й інших професій для розширення світогляду.

Вчіться відпочивати

Сучасний світ вимагає постійного руху й розвитку, змушує працювати 24/7. У вирі метушні люди забувають про справжній відпочинок, для якого не обов’язково замовляти квитки на море чи їхати в гори. Достатньо знайти справу, від якої ви отримуєте насолоду й релакс: прогулянка з собакою, читання книги, перегляд фільму вдома чи в кінотеатрі, зустріч із друзями в кав’ярні після важкого робочого дня. Не перевтомлюйте організм, учіться відпочивати.

Пам’ятайте про авторські права

Цінуйте свою роботу, адже знайдеться багато охочих відібрати у вас права на матеріал. З 1993 року в Україні чинний закон «Про авторське право й суміжні права». У ньому зазначено покарання за використання інтелектуальної власності іншої людини без дозволу. Не віддавайте права на публікацію матеріалу не під вашим ім’ям безкоштовно. Після створення портфоліо й резюме, збереження авторських прав і здобуття віри у власні сили настає час поміркувати про те, як заробити гроші. Інтернет наповнений різними вакансіями та способами заробітку для журналістів і журналісток дистанційно. Важливо обрати варіант, який підійде саме вам. 


Де ж заробляти?

Біржі — царина копірайтингу, рерайтингу, редактури й перекладу. Важливо розуміти, що написання статей в інтернеті вимагає певних знань. По-перше, копірайтер(к)и використовують «ключі» — слова або рядки, які замовники зазначають у технічному завданні. По-друге, унікальність тексту — головна вимога до авторів і авторок. Біржі — варіант для журналістів і журналісток, які прагнуть працювати дистанційно.

WordFactory — біржа, створена 2009 року, спеціалізується на копірайтингу, рерайтингу й перекладі. Студія шукає фахівців і фахівчинь, які пишуть тексти на складну тематику, наприклад, про медицину, фінанси чи техніку. Середня вартість послуг — 155 гривень за 1000 символів. Біржа вимагає від копірайтерів і копірайтерок вищої освіти й можливісті писати 5 сторінок тексту на добу. Надіслати резюме можна на електронну скриньку, яка вказана на сайті.

2Polyglot — біржа для перекладачів, репетиторів і копірайтерів, яка існує з 2015 року й потребує перекладачів не лише з англійської мови, а й з іспанської, корейської й навіть гаїтянської креольської. Біржа надає можливість розміщувати повідомлення замовникам і виконавцям, за свої послуги отримує 10% від вартості замовлення. 

SEOware — біржа для фрилансерів різних категорій: копірайтерів, дизайнерів, композиторів. Вона працює з 2016 року й позиціонує себе як магазин фриланс-послуг. Середня вартість роботи копірайтера або копірайтерки на біржі — 70 гривень за текст.

Freelance.ua — біржа зосереджена на створенні сайтів і їхньому наповненні. Сервіс існує на ринку з 2009 року, має в штаті більше ніж 200 тисяч фрилансерів. Біржа дозволяє надсилати/публікувати повідомлення замовникам і виконавцям, вартість послуги зазвичай обговорюють після перегляду копірайтером технічного завдання.

PlagiArt — українська студія копірайтингу, яка функціонує з 2020 року. Біржа пропонує роботу автор(к)ам, які прагнуть писати тексти українською мовою на різну тематику. Середня вартість послуг копірайтера або копірайтерки на біржі — 135 гривень за 1000 символів. Надіслати резюме можна на електронну скриньку, вказану на сайті.

Кабанчик — сервіс існує на ринку з 2012 року та  надає послуги в різних сферах: від копірайтингу до будівництва. На біржі можна розміщувати замовлення, вартість послуг обговорюється замовником і виконавцем. 

Копірська — сервіс створений 2021 року і розміщує замовлення для копірайтерів. Фахівці/люди, які шукають роботу, повинні заповнити резюме в конструкторі сайту для збереження в системі. 


Написання статей для газет, журналів, онлайн-платформ

Якщо ви зацікавлені в написанні текстів, то спробуйте надіслати свої резюме або готові роботи на поштові скриньки улюблених журналів або блогів. Ураховуйте, що деякі ЗМІ просять відправити статті, інші — тільки теми для текстів. Така співпраця може стати початком не лише сталого заробітку, а й вашого професійного розвитку.  Зазвичай контакти для зв’язку зазначені на сайтах ЗМІ. Публікація статей на різних ресурсах допоможе доповнити портфоліо й набути корисного досвіду.

Створення і монетизація власного блогу

Якщо ви готові самостійно створювати унікальний і цікавий контент, то можете створити свій блог у соцмережах або на сайті. Блог — справа, яка вимагає багато часу і зусиль. Варто одразу обрати тематику , щоб залучити цільову авдиторію, і платформу для публікацій. Якщо визначилися з нішею, читайте блогерів, які пишуть на схожі теми — так ви дізнаєтеся, що цікаво людям. Як можна заробити на сторінці чи сайті? Набирати авдиторію,  публікуючи захопливий контент, і створювати рекламу на замовлення. Що більше людей слідкують за вашим блогом, то вигідніші рекламні пропозиції.

Пошук вакансій і можливостей в інтернеті

Стежте за оновленнями вакансій на сайтах з пошуку роботи, тримайте напоготові резюме й портфоліо. У пригоді стане телеграм-канал медіапроєкту ТЖ. Щодня тут публікують вакансії й можливості, а в кінці тижня — добірки під теґами #Вакансії_тижня. 

Продаж фото- й відеоматеріалів

Можна заробляти не лише на написанні текстів, а й на створенні візуальних матеріалів. У нагоді стануть фотобанки, фотостоки, макростоки і мікростоки — платформи для розміщення фото і відео. 

Freepik — сток існує з 2010 року. Вартість зображення на сайті — 0,10 центів, але за добу можуть  продати декілька фото, що приносить непоганий заробіток. Початківцям буде дещо складно починати з цього стоку, адже він має підвищені вимоги до якості контенту, а під час реєстрації потрібно буде скласти екзамен, який складається з підготовки портфоліо з 20 найкращих робіт.

Shutterstock — сток працює з 2003 року й має найбільшу базу покупців серед запропонованих платформ. Вони мають змогу придбати зображення за передплату. Виплати фотографам і операторам залежать від якості роботи. 

Dreamstime — сток існує з 2000 року. Фотографи й оператори заробляють тут не часто, але стабільно: 100$ можна отримати за 2-3 місяці. Виплати залежать від того, як часто ваше зображення скачують.

Getty images — фотоагентство, засноване в 1995 році. Сток має досить складний процес завантаження матеріалів, чого бояться початківці, але його ліцензії на продаж фото продаються за 500$. Автори популярних знімків заробляють 20-30% з суми, інше забирає сток. 

Кількість варіантів для розвитку й отримання грошей збільшується щорічно. Біржі, стоки, блоги й десятки інших платформ для заробітку журналістів і журналісток налічують тисячі спеціалістів. Якщо важко визначитися з тим, де заробляти гроші, можна надихнутися історіями людей, які вже торують свій шлях у журналістиці й готові поділитися спогадами про перші зароблені гроші. 


Як ми заробили перші гроші? Історії з перших вуст

Вероніка Мамонова, копірайтерка й інтерв’юерка

«Тексти я пишу з 10 класу, з подружкою створила Telegram-канал, викладала невеликі пости на різні теми. Також писала власні висловлення в 11 класі до ЗНО.  Потім — різко перший курс і я навчаюся на факультеті журналістики.  Спочатку набивала руку з есе для університету, згодом писала пости для молодіжної організації в Instagram. Улітку, перед 2 курсом, почала шукати вже оплачувану роботу за спеціальністю. Мій перший журналістський текст, за який я заробила гроші, — це стаття про 30 подкастів на різні теми. Вартість матеріалів рахували за знаками, тому за текст я отримала небагато, десь 300 гривень. Це були перші гроші, які я заробила на улюбленій справі, тому була безмежно рада».

Олег Грищак, комунікаційник і журналіст

«Перші гроші зі своєї журналістської праці я заробив ще в 9 класі. Тоді я вже чітко вирішив стати журналістом. Мій батько підхопив це прагнення й познайомив мене з кількома своїми знайомими редакторами та журналістами. У той час я багато писав «у стіл», але так виписувався, вчився. Й от уже якісь тексти почали приносити певні гроші — від 5 до 10 доларів за матеріал. Усе залежно від обсягу. Писав невеликі замітки на культурні та політичні теми, брав інтерв‘ю в митців. Отак і починав з легеньких форматів  і поступово набивав руку за символічні гроші, обростав знайомствами, а після закінчення школи вже міг самостійно знаходити роботодавців».

Ксенія Малишева, копірайтерка та контент-менеджерка

«У мене все почалося з того, що мама захотіла вести сторінку в Instagram, і я запропонувала їй свою допомогу в написанні текстів, хоча раніше цим ніколи не займалася, лише бачила, як це роблять інші. Деякий час їй допомагала, але через нестачу часу закинула справу. Мій дядько мав свій Telegram-канал і хотів знайти копірайтера(ку) для співпраці. Він побачив пости, які я писала для соціальних мереж мами, тому запропонував мені роботу. Я погодилася. Спочатку мені платили копійки — 50-60 гривень за пост, але мені все одно було приємно їх отримати, адже це були перші гроші, які заробила на копірайтингу».

Олексій Єрошенко, оператор, фотограф, журналіст

«Коли я навчався в 9 класі, мені написав незнайомець із питанням, чи роблю я фотосесії. Він знайшов в Instagram сторінку з моїми світлинами. Я дуже здивувався пропозиції знімати чужих людей за гроші, адже на той момент фотографував лише пейзажі, вуличні сюжети чи друзів, проте все ж погодився. Так я зробив свою першу фотосесію й заробив 100 гривень».

Над текстом працювали: авторка Вікторія Маньковська, редакторка Лілія Боднар, коректорки Марина Кулініч та Дар’я Кравченко.

 

[mistape]

Читати також

error: Копіювати не треба :)