Що вас може ввести в оману? Особливості висвітлення соціологічних даних

Дані соціологічних досліджень в багатьох суперечках часто використовуються як залізобетонні докази. Чи виправдана ця безапеляційність? Чи ніколи не помиляються соціологи? І в чому нерідко помиляються журналісти при використанні соціологічних аргументів?  

Почнемо з страшного слова екстраполяція. Заждіть, не тікайте, все легше, ніж ви думаєте! Рідко коли є фінансова та фізична можливість опитати все населення України. В такому разі рятує саме вона. Екстраполяція в соціології — це поширення висновків, отриманих щодо однієї частини якоїсь системи, на іншу частину тієї самої системи.

Далеко не завжди відповідність реальності дослідження визначається за кількісним фактором. Можна випадково опитати п’ять тисяч людей і отримати далекі від правди результати. Необхідно відбирати респондентів так, щоб вони максимально віддзеркалювали все населення України чи обрану групу: враховуючи їх вік, соціальні групи, місце проживання, стать тощо. Це і є репрезентативною вибіркою: якщо в Україні жінок 55%, то і в групі опитаних жінок має бути така сама кількість тощо. 

Але тут виникає перша складність: останній перепис населення в Україні проводився 20 років тому. І тому точно ніхто не знає скільки в Україні жінок, чоловіків та населення взагалос… Але йдемо далі. 

Похибка та дизайн-ефект вибірки 

Вам доводилося зустрічатися зі словом похибка. Як правило вона стосується підрахунків результатів. Також важливу роль відіграє формування вибірки. Воно завжди має велику кількість етапів. На кожному з них можуть відбуватися неточності. Сукупність цих огріхів називають дизайн-ефектом. Багато соціологічних компаній його не підраховують або не оприлюднюють, хоча він може достатньо сильно вплинути на загальну похибку дослідження. 

На що впливають дизайн-ефект вибірки і соціологічна похибка?

Якщо дизайн-ефект є відповідальністю соціологічних компаній, то врахування похибки — відповідальність журналістів. Дизайн-ефект: нефахова або недбайлива вибірка зі зсувом соціологічного поля може спотворити результат. Наприклад: якщо соціологічне поле зсунеться на схід України, то, після екстраполяції, складеться враження, що більшість населення голосуватиме за ОПЗЖ. Аналогічно, якщо при вибірці непропорційно врахується більша кількість респондентів заходу — ростуть показники  ЄС. 

Похибка підрахунку: уявімо, що ви отримуєте результати екзит-полів президентських виборів України. Ви бачите, що навпроти кандидата під номер один стоїть 37%, а біля кандидата під номером 2 написане число 35%. Багато журналістів звернуть увагу лише на ці два числа, та вже за декілька хвилин люди читатимуть заголовок «Кандидат 1 переміг на виборах». Що не так? Вони забули врахувати третє, дуже важливе число — похибку, що загубилася в кінці таблиці. Найрозповсюдженіша похибка — три відсотки. Ці відсотки свідчать про те, що на першому місці знаходяться одночасно два кандидати і новина є лише відтінком правди, тому що у першого кандидата при остаточному підрахунку може виявитися на три відсотки менше, а другого на три відсотки більше. 

Пильнуйте за переліком політичних діячів 

Інколи соціологічні компанії не додають до списку певних політиків, прикладом є вибори 2014 року. Тоді соціологічні компанії «губили» ім’я Юлії Тимошенко, тим самим змушуючи її електорат «перетікати» до інших клітинок.

Також соціологи можуть внести до переліку декількох представників однієї партії, тим самим ділячи її рейтинг, наприклад: Юрій Бойко та Віктор Медведчук, або Володимир Зеленський та Дмитро Разумков. Такі дослідження частіше є кормом політехнологів, аніж дзеркалом реальності. 

Враховуйте метод отримання відповідей. Їх всього три: телефонний, онлайн та офлайн. Кожен з них має свої мінуси, про які варто пам’ятати. 

Почнемо з офлайн — він здійснюється через фізичне опитування інтерв‘юєрів. Зазвичай соціологи відвідують будинки людей. Але це не завжди вдається так легко, особливо в місті: домофони, консьєржі та коди на дверях, а зараз ще й пандемія. Через відсутність очікуваної кількості відповідей людей з міста, опитування висвітлить не повну картину. 

Що може піти не так з телефонним опитуванням? Тут все навпаки. У контрасті до жителів міст, певна кількість селян не користується телефонами. Також це поширюється на літніх людей, які, до речі, дуже активні виборці. Це вносить дисбаланс у поле опитування і створює дизайн-ефект. 

Аналогічно й з онлайн опитуваннями. Хоч коронавірус посприяв збільшенню інтернет користувачів, досі велика кількість українців не є активними юзерами та не мають змоги відповісти на питання. 

Соціологія є дуже важливою наукою, яка має надзвичайне прикладне значення. Втім, її методи змінюються. Ви маєте пам’ятати, що, незалежно від вибірки та форми опитування, багато респондентів можуть обманювати як інтерв’юерів, так й себе, намагаючись виглядати краще, ніж вони є насправді. 

Через цю причину, але насамперед через розвиток цифри, найточнішим дослідженням буде розшифровка Біг Дати — великих масивів інформації, що збирають гігантські інтернет платформи про кожного користувача. Як статистика запитів у гуглі викриває «психологічний код» людства, ви можете дізналися з книги Сета Стівенс-Давідовіца «Усі брешуть, але інтернет знає твої думки». 

Ви будете вражені результатами опитування, проведеного без дозволу респондентів. Також важливо пильнувати за компаніями, що проводили дослідження. Про них ми розповідали у нашій добірці.

 

[mistape]

Читати також

error: Копіювати не треба :)