Усі ми хоч раз ділилися своїми думками з іншими людьми, а інколи навіть хотіли створити блог. Ведення блогу — це важка і копітка робота. Але коли є результати праці, то всі труднощі відходять на другий план. Що таке блог? Як його почати вести? Де найкраще публікувати свої роботи? Відповіді на всі питання шукайте у цій статті.
Навіщо потрібен блог?
Один із найвідоміших порталів створення сайтів WordPress визначає поняття так: «Блог – це ресурс, сайт, сторінка в інтернеті, де кожна людина представляє особисто себе, свої думки, інтереси, захоплення, знання чи інше, що їй заманеться».
Ділитися своїми думками — це не єдина функція блогу. Це також спосіб представити себе як особистість або експерта/експертку у певній сфері діяльності. У цьому випадку можна говорити навіть про монетизацію блогу. Її можна реалізувати декількома способами: продавати та рекламувати власні послуги або ж, маючи достатню авдиторію, надавати послуги реклами іншим людям. Блог також дає можливість швидко публікувати актуальну інформацію, комунікувати з людьми та розширювати авдиторію. Ще одна можливість блогу – створювати власне портфоліо, адже можливості блогу не обмежуються текстами і на більшості сучасних платформ можна публікувати також фото, відео, інфографіку і навіть гіфки чи музику.
З чого почати?
Ділимося ключовими тезами зі статті «5 порад, як створити успішний блог» (Five tips for creating a successful blog) з сайту All about journalism:
- Знайдіть свою нішу, адже успішніші блоги зазвичай зосереджені на одній чи кількох темах. Чудовим варіантом буде те, що вам подобається. Водночас не варто обирати широкі теми, краще зосередитись на чомусь конкретному.
- Майте стійку позицію. Зазвичай блог – це спосіб викладу думки назагал. Тому, перш ніж ділитися своїми вподобаннями з іншими, будьте певними, що розібралися у всьому самостійно.
- Зберігайте простоту викладу. Не варто писати складними і довгими реченнями – це відштовхує читачів. Хороший блог звучить як розмова реальної людини. А ще не забувайте, що увага читачів не є невичерпною. Тож намагайтесь писати короткі й влучні тексти.
- Пишіть цікавий вступ. Це перше, що має привернути увагу читачів та показати ключові аспекти статті. Тому розпочинайте писати з того, що точно змусить читати далі.
- Не забувайте про розслідування та дослідження. Але без доказів і підтверджень читачі не повірять вам, навіть якщо ви маєте сильну позицію. Найкращі думки підкріплюються ретельними попередніми дослідженнями. А якщо ви цитуєте джерело, важливо прикріпити посилання на нього. Можна взяти кілька експертних коментарів. Це додасть вашим статтям достовірності, а вам – досвіду роботи з джерелами.
Як обрати тематику блогу?
Для блогу варто обирати такі теми, які подобаються перш за все вам, а також ті, у яких ви б хотіли розібратися. У цьому випадку ви:
- найімовірніше вкладатимете час і сили на справу, яка вам подобається;
- матимете набагато більше мотивації для продовження, ніж під час ведення не цікавого для вас блогу;
- матимете менше шансів залишитися без ідей для публікацій;
- не зможете приховати своє захоплення від читачів і цим ще більше привабите їх.
Для того, щоб визначитися, можете скористатися такими питаннями: Чим вам подобається займатися? Як ви проводите свій вільний час? Про що вам подобається розмовляти/читати? Про що з цього ви знаєте найбільше? Чи є в цьому те, про що вам хочеться розповісти? Чи проходили ви якісь спеціалізовані курси, досвідом з яких можете поділитися з іншими?
На що варто орієнтуватися під час ведення блогу?
Блог має бути корисним і унікальним – це не дасть вам загубитися серед інших. Варто також прислухатися до думки читачів і бути відкритими до різних поглядів. Якщо ви вже обрали нішу, в якій хочете почати вести блог, то варто її дослідити. Почитайте інших авторів, що пишуть на таку ж чи суміжні з вашою теми. Вивчіть їх авдиторію та її пріоритети. Це допоможе краще орієнтуватися в тому, що цікаво людям. А також дасть зрозуміти, про що вже пишуть, а про що ще не говорили. Нова та цікава інформація сподобається читачам більше, ніж та, яку вже опублікували кільканадцять разів. Візьміть до уваги й можливості розвитку обраної теми. Не варто писати про пейджери тоді, коли їх перестали випускати. Натомість тема нових можливостей смартфонів буде більш актуальною. Т
«Блогерські платформи»
Блог – це доволі розповсюджений вид комунікації. За статистикою 2021 року, щомісяця на сайті WordPress автори публікують близько 70 мільйонів постів. Перед тим, як почати писати, варто обрати платформу для блогу. Це можуть бути соціальні мережі, сайти, YouTube і спеціалізовані блогерські платформи, такі як Tumblr, Blogger, Medium.
Де створювати блог? Розповідаємо
Нині існує два види ведення блогу на сайтах: використання безоплатних платформ або реєстрація з власним доменом. Платформ для створення існує багато, але найбільш відомими є WordPress, Joomla, Wix. Більшість цих платформ працюють на основі бізнес-моделі freemium. Freemium – це дворівнева модель залучення користувачів, яка розділяє їх на безоплатний або преміальний рівні в залежності від того, чи платять вони за підписку.
WordPress – це система керування вмістом сайту з відкритим кодом. Ця платформа має велику кількість шаблонів та можливостей для редагування тексту, дизайну сайту, наповнення тощо. Також можна придбати й платні шаблони. До переваг цієї платформи можна віднести: невисокі системні вимоги, оскільки WordPress працюватиме на будь-якому хостингу; можливість створити багатомовний сайт – є можливість додати будь-яку кількість мов та керувати ними через панель адміністратора; SEO-оптимізація, оскільки платформа дає можливість додати ключові слова та опис, що допоможе у просуванні сайту в браузері. Також ця система дає можливість шукати плагіни не виходячи з панелі адміністратора, на відміну від інших платформ, де плагіни потрібно окремо готувати та встановлювати окремо. З недоліків можна виділити швидкість завантаження сайту. Якщо його перевантажити зображеннями або відео, то швидкість значно знизиться. Це варто враховувати.
Joomla – це конструктор для створення сайту та керування його вмістом. Вона повністю безоплатна, хоча деякі вважають безплатні шаблони дещо застарілими та надають перевагу платним варіантам. За своїм функціоналом Joomla дуже подібна до WordPress. Однак вона має меншу кількість функцій. Також управління сторінкою на Joomla буде складнішим, якщо використовувати деталі з різних шаблонів на одному сайті.
Wix – Офіційна сторінка платформи визначає себе як конструктор сайтів, за допомогою якого можна його створити, не працюючи з кодом напряму. Основною перевагою Wix є простота у використанні, хоча він і має менший функціонал. Хоча вам і не доведеться налаштовувати оптимізацію швидкості сайту самостійно, але і контролювати цей аспект ви не зможете. Також ця платформа має складнішу систему SEO-оптимізації. Натомість Wix – це хостинг-платформа і користувачі не можуть редагувати основні функції програмного забезпечення. Тому ця платформа є менш вразливою з боку безпеки.
У 2020 році Facebook став найбільш розповсюдженою соціальною мережею у світі. За даними 2018 року щомісяця Facebook має 2,2 мільярда активних користувачів. Instagram має близько 800 мільйонів активних користувачів щомісяця. Ці цифри стрімко зростають. Тому зараз люди використовують соцмережі не лише для спілкування, а й для того, щоб поділитись з іншими людьми думками, знаннями, кейсами, емоціями, досвідом тощо. Тому багато людей, що активно публікуються на цих платформах, теж називають себе блогерами.
Соціальні мережі дають можливість публікувати різноманітний контент – фото, відео, текст. Але все ж є і певні недоліки – обмеження в обсязі. Деякі використовують соціальні мережі як можливість просувати й інші канали комунікації – подають посилання на інші сайти чи платформи.
Характеристики публікацій у соціальних мережах
Facebook дуже щедрий на можливості публікацій. У дописі можна додати до 63 206 символів. Але експерти рекомендують вкладатись в 400 символів, оскільки інший текст зазвичай ховається за кнопкою «ще». Для постів оптимальним розміром зображення буде 1200х628px, а максимальним 2048х2048px. Для відео оптимальним розширенням буде 1200х675px, а максимальна довжина 120 хвилин. У історіях Facebook співвідношення сторін 9:16, а максимальна довжина відео 20 секунд.
Інстаграм має більші обмеження до контенту. Щодо тексту, публікувати можна не більше 2000 символів, не враховуючи пробілів. Але якщо вам хочеться продовжити свій текст, можна опублікувати його у коментарях або завантажити фотографії з текстом в публікацію. Варто пам’ятати, що спершу інстаграм показує лише три рядки тексту, а після натискання на кнопку «ще», відкривається повний текст.
Щодо зображення, для постів оптимальний розмір 1080х1080px, за потреби його можна збільшити до 1936х1936px. А співвідношення сторін 1:1 і 4:5. Якщо взяти інше співвідношення, фотографія буде автоматично обрізана. Завантажити відео можна в публікацію, Stories та IGTV. Для Insta Stories та IGTV встановлений формат зображення 9:16, а для публікацій 1:1 або 4:5. Для публікації довжина відео має бути не більша за хвилину. В IGTV від 15 секунд до 10 хвилин, перевірені облікові записи можуть завантажувати відео до 60 хвилин з комп’ютера. Довжина Stories – 15 секунд. В публікацію можна додати лише 10 фотографій або відео.
Twitter. На відміну від попередніх соцмереж, Twitter – платформа для мікроблогів. На ньому можна публікувати короткі тексти довжиною до 280 символів. Якщо ви цитуєте якийсь інший твіт, то маєте ще 140 символів для коментарів. Це може бути недоліком для тих, хто переважно пише довгі тексти. Але такий формат дає можливість поширювати інформацію чи новину коротко і влучно. Якщо публікувати фотографію, її оптимальний розмір буде 1024х512px. Щодо відео, рекомендований формат 1080х1920px розміром щонайбільше 512МБ.
LinkedIn. Цю соцмережу використовують переважно для налагодження ділових контактів. Але у професійній сфері на цій платформі можна створити й блог. Основна його відмінність від попередніх варіантів – можливість завантажувати файли у форматах Word та PDF. Статті в LinkedIn можуть бути довжиною до 125 000 символів. Такі статті можна форматувати у внутрішньому редакторі. Опублікувати можна також і зображення з розміром 1200x627px. Щоб поширити відео, його об’єм має бути від 75 КБ до 5 ГБ довжиною від 3 секунд до 10 хвилин з розміром від 256 x 144px до 4096 x 2304px.
Tumblr Це сервіс для створення мікроблогів. Він дозволяє публікувати текст, відео, фото, посилання, цитати ти аудіозаписи. Основною його відмінністю від інших соцмереж є те, що на ньому не передбачені коментарі. Але за потреби їх можна під’єднати за допомогою додаткових сервісів. Автори можуть обирати з 7 варіантів контенту: текст, фото, цитата, посилання, чат, аудіо або відео. Тут можна завантажувати зображення об’ємом до 10 МБ і розміром до 1280х1280px. Відео можна публікувати у форматі MOV i MP4 довжиною до 5 хвилин за всі можливі 10 постів на день.
YouTube – це відеохостинг, який дає можливість публікувати різноманітні відеоматеріали. Щомісяця YouTube має близько 2 мільярдів активних користувачів.
Варто пам’ятати, що блог на цій платформі – це відео, звук і зображення. Перш ніж почати, варто впевнитися в тому, що ви маєте достатню кількість ресурсів. В інтернеті є курси для відеоблогерів-початківців. Наприклад, освітній серіал «Як стати YouTube-блогером».
Спеціалізовані платформи для ведення блогів
Такі платформи були створені спеціально для ведення блогів. Їх інтерфейс та функціонал орієнтуються на зручність та простоту редагування та публікації матеріалів.
Наприклад, Blogger – сервіс, за допомогою якого кожен користувач може створити власний блог, не вдаючись до програмування. На ньому також можна вести й колективний блог. Основною його особливістю є те, що за допомогою Google AdSence можна налаштувати показ реклами у блозі. Це дає можливість заробляти практично з самого початку заснування сторінки. Після створення акаунту, ви автоматично отримуєте домен blogspot.com, або можете придбати інший. Платформа має вбудовану аналітику, за допомогою якої можна вивчати свою авдиторію та статистику популярності публікацій.
Medium – платформа, розроблена Еваном Вільямсом, яка дозволяє публікувати тексти онлайн і безоплатно користуватися засобами професійного оформлення публікацій. Вона створена для журналістів, експертів, письменників, представники компаній та брендів, які хочуть поділитися власною думкою з іншими. Там можна знайти сторінки New York Times, HromadskeTV, The Economist та інших. Ця платформа відрізняється від інших тим, що має ширші можливості редагування тексту, різноманітні шрифти та заголовки. Але є і мінуси – ще немає мобільного застосунку, з якого можна буде публікувати матеріали. Натомість переглянути статистику публікацій можна за допомогою UTM-параметрів.
Варто пам’ятати, що блог – це висловлення власної позиції. У цій справі критика – це нормально. До конструктивної критики варто прислухатися, а деструктивну – ігнорувати. Блогерство – це спосіб висловитися. А як, де й у якій формі це зробити – вирішувати вам. За допомогою постійної практики і самовдосконалення можна створити дійсно чудовий блог.