Ви із захватом читаєте огляди технологічних новинок, не байдужі до питання свободи слова в інтернеті, а до того ж мрієте стати журналістом або журналісткою. Ви вже давно у медіа, але хочете визначитись зі спеціалізацією. Вам просто цікаво, як людям вдається перетворювати сухі технічні теми на захоплюючі історії. Якщо ви впізнали себе в принаймні одному з описів, то вас може зацікавити цей матеріал. Ви дізнаєтесь про журналістику технологій, проблеми спеціалізації та про те, як почати кар’єру в цій сфері.
«Робота у журналістиці технологій часто змушує мене відчувати себе найдурнішою людиною у кімнаті. Кожного дня я говорю з науковцями, докторами наук та експертами різних індустрій. Я маю майже необмежений доступ до найяскравіших розумів світу,
і в мене є можливість дізнатись про новинки першим»
Метью Хьюз, колишній журналіст The Next Web
Світ журналістики технологій
Завжди бути в курсі останніх новинок техніки беззаперечно входить до обов’язків журналістів технологій, але пишуть вони не лише про це. Натомість розкривають широку низку тем, зокрема:
- Новини про технологічний бізнес, до прикладу об’єднання техгігантів (як Alphabet Inc, Amazon, Apple та Facebook) або ж судові позови проти них.
- Критичні технологічні відкриття, наприклад новий вид батареї або квантові комп’ютери.
- Закони, що стосуються технологій, цензури та ті, які передбачають моніторинг інтернету державою.
- Огляди нових продуктів (смартфонів, ноутбуків, фотокамер тощо).
- Цифрові права користувачів та їхні порушення.
- Поради щодо використання технологій (від використання соцмереж для розвитку стартапу до створення надійних паролів).
- Свобода слова в інтернеті.
Проблеми журналістики технологій
Культура «легких та життєрадісних репортажів» про технології. Як зауважують Columbia Journalism Review, медіа звикли висвітлювати технології як розважальний контент, а CEO компаній сприймати як зірок. Через це на порушення прав користувачів та інші проблеми часто «закривають очі», хоча в останні роки матеріали з критикою публікують частіше. На подив читачів, які до цього не звикли.
Важко отримати доступ до офісів великих технічних компаній та окремих документів. Техгіганти мають сильний контроль над своєю репутацією в медіа, і журналістам складно побачити лаштунки роботи корпорацій. Якщо це вдається зробити, то велика ймовірність необхідності підписати договір про нерозголошення. Проте коли домовитись про співпрацю вдається, то може вийти щось нетипове. Так, Кейт Клонік домовилась з Facebook та написала детальний матеріал про створення «Верховного суду», який вирішує найскладніші випадки щодо модерації контенту Facebook та Instagram.
Як почати?
Початок кар’єри у журналістиці технологій схожий на початок кар’єри в будь-якій іншій сфері журналістики. Формальна освіта може бути корисною. Важливішим є здобутий досвід та наполегливість. Як й інші спеціалізації, журналістика технологій може вимагати кваліфікацій у певних специфічних областях, про які ви пишете. Освіта у сферах кібербезпеки, програмування або юриспруденції не є обов’язковою. Однак не завадить, а лише пришвидшить професійний розвиток.
Analytics India Magazine виділили чотири аспекти, на які варто звернути увагу журналістам-початківцям, які хочуть писати про технології:
Розуміння «поля». Обізнаність у сфері технологій найважливіша. Як уточнюють автори матеріалу, вона має йти далі ніж, до прикладу, новини про анонси нових продуктів Apple. Без загального розуміння світу технологій складно писати щось розлогіше (наприклад, аналітичні статті), ніж рерайти та переклади. Аби розширити свої знання, варто вивчати якомога більше інформації з різних джерел. На початку може бути складно, але більшість тем пов’язана між собою, і з часом пазл складатиметься в одну картинку.
Освіта. Навчання на факультеті журналістики може допомогти засвоїти журналістські стандарти, навчитись писати та працювати з аудіо- та відеоматеріалами. Однак ці знання можна здобути самотужки, тому на питання «Чи потрібен мені диплом, аби працювати у журналістиці технологій?» відповісти однозначно неможливо. Формальна технічна освіта не обов’язкова, але значно пришвидшить формування обізнаності.
Стажування. Стажування в медіагенствах дозволяють познайомитись із буднями журналістики технологій та зрозуміти, чи підходить спеціалізація саме вам. Крім того, такий досвід пришвидшує професійний розвиток. Зазвичай стажери мають багато різнопланових завдань, які змушують виходити із зони комфорту та вчитись новому. Фідбек від редакторів допомагає «точково» зрозуміти, над чим саме варто працювати. Якщо ви будете проактивними та вам «пощастить» з редакцією, то наприкінці стажування ви помітите величезну різницю між вашими текстами до і після.
Саморозвиток. Одним із способів самонавчання є читання та аналіз прочитаного. Варто звернути увагу на Wired, які часто публікують розгорнуті матеріали-огляди про вплив технологій на культуру, економіку та політику. The New York Times мають окремі «технічні» рубрику та ньюзлеттер On Tech With Shira Ovide. Access Now спеціалізується на захисті цифрових прав. З українських видань у нагоді стануть, до прикладу, MediaSapiens та ЛІГА.Tech. Також можна звернути увагу на проєкт Інтернет Свобода від «Інтерньюз-Україна». Можна стежити за блогами соцмереж, як-от Instagram, Facebook, Twitter, YouTube та TikTok і читати тематичні книжки. Інформативні матеріали можна знайти в компаній, котрі займаються розробкою програмного забезпечення та антивірусів.
«Писати про технології може бути складним завданням. Я маю на увазі не лише щоденний пошук ресурсів, дослідження і написання історій. Існує багато спеціалізацій, які вимагають глибокого розуміння предмета та вміння «перевести» технічні знання в цікаву розповідь. Якщо ви почнете свою кар’єру з розумінням цього, це вам допоможе»
Метью Хьюз, колишній журналіст The Next Web