Які soft та hard skills варто розвивати журналістам і журналісткам?

Бути хорошими спеціалістами — це не лише про професійні знання або hard skills. Не менш важливу роль відіграють soft skills — вміння працювати в команді, стресостійкість, відповідальність тощо. Про які soft та hard skills мають пам’ятати журналіст(к)и?
Що таке soft та hard skills?

Soft skills або м’які навички — це неспеціалізовані навички, які характеризують те, як людина виконує роботу. Їх можна назвати людськими навичками. 

Рекрутери у багатьох випадках надають перевагу спеціалістам із добре розвиненими м’якими навичками, оскільки вони добре адаптуються до колективу та роботи. М’які навички включають як особисті якості, так і комунікативні здібності, необхідні для успіху в роботі. Вони показують, як людина взаємодіє з іншими.

Приклади soft skills: вміння адаптуватися, омунікабельність, творче мислення, надійність, дотримання трудової етики, робота в команді, позитивність, тайм-менеджмент, вмотивованість, розв’язання проблем та конфліктів, критичне мислення тощо. 

Soft skills освоїти складніше, ніж hard skills. Тоді як спеціалізовані навички можна вивчити в університеті чи на курсах, неспеціалізовані навички необхідно постійно розвивати. Це кропітка робота над собою. Але розвинувши м’які навички, вам буде легше освоювати тверді. 

Hard skills або тверді навички — це вміння, завдяки яким ви здатні розв’язувати робочі задачі. Їх можна освоїти на професійному навчанні, курсах та під час роботи. Вони підвищують ефективність та продуктивність праці.

У широкому розумінні тверді навички можуть означати знання з будь-якого складного предмета. Вільне володіння іноземною мовою, знання Photoshop або PowerPoint, або водіння автомобіля – це все hard skills, яких можна навчитися та вдосконалити на практиці.

Роботодавці та рекрутери найчастіше звертають увагу на ці навички у професійних резюме. Будь-яка така навичка, на яку посилається людина, найкраще підкріплюється сертифікатом, ступенем або іншою кваліфікацією, яка показує рівень умінь. Досвід роботи також розглядається як кваліфікація, що підтверджує володіння твердими навичками.

Колись вчені вважали, що тверді навички пов’язані з використанням лівої частини мозку або логічного центру, тоді як м’які навички – правої, яку також називали емоційним центром. Недавні дослідження неврологів показують, що психічні процеси не можна класифікувати настільки вузько.


Hard skills для журналістів

Вміння аналізувати інформацію і проводити дослідження
Журналіст(к)и, які можуть проводити якісні дослідження, пишуть більш інформативні та глибокі аналітичні статті. Якщо люди шукають інформацію, то хочуть отримати правдивий та обґрунтований фактами матеріал. Тож вміння аналізувати інформацію та знаходити ключове є дуже важливим для журналістів та журналісток. 

Кожен дослідник повинен розпочати з визначення проблеми, яку досліджує. Чим більше конкретики, тим більш точну інформацію ви отримаєте. Наприклад, якщо ви пишете матеріал про найвідоміші пам’ятки архітектури України ХІХ сторіччя, то й пошук інформації варто формулювати відповідно. Якщо ви почнете шукати «найвідоміші пам’ятки архітектури» – ви поринете у море інформації, яка напряму не стосується вашої теми. 

Розробіть схему вашого тексту. Не потрібно точно дотримуватись плану. Ви можете розпочати історію в одному напрямку, а виявити, що це взагалі перенесе вас в інший керунок, який буде не менш важливим і цікавим. Пам’ятайте про зосередженість, завжди шукайте першоджерело, робіть нотатки та будьте послідовними. Якщо ви пишете статтю, яка вимагає багато довідкової інформації, то зверніться до кількох джерел. Так ви переконаєтесь, що у вас є широкий огляд теми. Дослідити лише один ресурс або два буде замало. 

Навичка письма
Важливими елементами письма є граматика та стиль. Граматика — це структура письма, яка враховує синтаксис та лінгвістику, тоді як стиль — це характерний вигляд та звучання письма. Граматика має жорсткі правила, а стиль є більш особистим і залишає ваш слід у творі. Хоча вони й різні, але обидва мають важливе значення для якісної роботи.

Найважливішою відмінністю журналістики від інших форм письменництва є ідея об’єктивності. Журналісти мають постійно дотримуватимуться об’єктивного мислення повідомляючи свої історії. Вони не повинні переконувати своїх читачів, а лише інформувати. 

Важливими елементами при написанні журналістського матеріалу є:

  • Визначення цільової аудиторії. Уявіть, що ви пишете для однієї людини. І не пишіть жодного слова, поки не дізнаєтесь, хто ця людина і чому вона захоче прочитати те, що ви прагнете сказати.
  • Лід. Насамперед з’ясуйте, що зацікавить вашу аудиторію та спонукатиме її читати далі.
  • Факти. Перевіряйте інформацію та першоджерела.
  • Структура. Слідувати правилу піраміди – починайте з найважливішого.
  • Емоція. Якщо ви хочете, щоб ваш текст мав тривалий вплив, поставте собі за мету викликати емоції.

Грамотна українська мова
Є кілька речей, які роздратовують читача швидше, ніж погане письмо. Граматика є основним прикладом цього. Коли слова неправильно написані, існує невідповідність між іменниками та належним часом дієслів або розділові знаки вжиті неправильно, то ви легко можете втратити свою аудиторію.

Граматика базується на нормах та правилах, що регулюють усну і письмову мову. Це механізм, який змушує мову працювати. Завдяки належній граматиці ми можемо спілкуватися живою, людською мовою і так само вільно висловлюватись на письмі. Гарна граматика є ключем до ефективного спілкування, тоді як погана граматика призводить до помилок. Мета граматики – побудувати міст між тим, що ви маєте на увазі, і тим, що розуміє читач чи слухач.


Soft skills для журналістів

Всі м’які навички так чи інакше будуть корисними в роботі журналістів та журналісток. Однак ми виділили три основні, на нашу думку.

Комунікабельність
Однією з найважливіших навичок для журналістів у збиранні та передачі інформації на різних платформах є комунікабельність. Навіть якщо ви не проводите інтерв’ю, а лише пишете матеріали для сайту, то вам так чи інакше доводиться спілкуватися. Комунікабельність не обов’язково має проявлятися в усній формі. Коли ви пишете статтю, ви також спілкуєтесь зі своїми читачами, але через слова на папері або екрані гаджетів. Тому вміння правильно вибудовувати комунікацію є важливим як для пресової журналістики, так і для радійної чи телевізійної.

Найкращий спосіб освоїти навички спілкування — це з’ясувати, що найкраще працює для вас. Замість того, щоб фокусуватися на тому, чого ви не вмієте, зосередьтесь на тому, що вам добре вдається.

Існує два типи комунікації — вербальна та невербальна. Вербальне спілкування – це те, що ви говорите, а невербальне – це те, як ви це говорите, включаючи мову вашого тіла. Якщо ви розвиватимете вербальне та невербальне спілкування паралельно, ви навчитесь зацікавлювати аудиторію з перших слів.

Дотримання трудової етики
Для журналістів та журналісток особливо важливим є дотримання правил трудової етики. Існують сотні кодексів поведінки, статутів та заяв ЗМІ та професійних груп, в яких викладаються принципи, цінності та обов’язки журналістів. Орієнтуючись на їх практичний досвід, можна виділити основні принципи:

  • Журналіст(к)и мають бути чесними. Вони не завжди можуть гарантувати правдивість інформації, але повинні прагнути до точності. Необхідно наводити всі відповідні факти та гарантувати, що вони були перевірені. Якщо ви не можете підтвердити інформацію, ви повинні про це сказати. 
  • Журналіст(к)и мають бути неупередженими і незалежними. Ви не повинні діяти, офіційно чи неофіційно, від імені політичних, корпоративних чи культурних  інтересів. Ви маєте озвучити будь-яку нашу політичну приналежність, фінансові домовленості чи іншу особисту інформацію, яка може становити конфлікт інтересів.
  • Журналіст(к)и мають бути людяними й не чинити шкоду. Ви повинні усвідомлювати вплив ваших слів та образів на життя інших людей.
  • Журналіст(к)и мають бути відповідальними. Вірною ознакою професіоналізму та є здатність нести відповідальність за свої слова та вчинки. Коли ви допускаєте помилки, ви повинні їх виправити. Ви маєте дослухатися до вашої аудиторії.

Критичне мислення
«Журналістам насправді потрібні навички критичного мислення», говорить Джонатан Хабер, автор книги «Критичне мислення». Вміння відокремлювати факти від коментарів – один з основних стандартів журналістики, а це напряму пов’язано із критичним мисленням. Завдання журналістів полягає в тому, щоб створити історію та повідомити про низку подій. Для цього вони використовують власний здоровий глузд, а також повідомлення очевидців, звіти поліції, урядові документи, коментарі експертів тощо. Потім вони повинні узагальнити всю цю інформацію, відфільтрувати та вирішити, що варто включити в матеріал, а що ні. 

Критичне мислення також включає: незалежну оцінку фактів; справедливе висвітлення подій; відокремлення думок, заснованих на почуттях і почуттів, заснованих на думках; вміння узагальнювати та аналізувати; уточнення та аналіз значень слів; оцінка припущень; вміння робити умовиводи, передбачення та інтерпретації.

[mistape]

Читати також

error: Копіювати не треба :)