Як не стати творцем паніки та фейків під час пандемії. Як обирати експертів і що в них запитувати. Про це й не тільки говорили під час дискусії, яку провела Комісія з журналістської етики 24 листопада.
Вірус недостовірності — супутник вірусу COVID-19: ним інфікується суспільство значно швидше, ніж коронавірусом, часто-густо через недобросовісну роботу журналістів. Він несе загрозу як психологічному, так і фізичному здоров’ю людей. Учасники вебінару наголошували на тому, що в часи пандемії особливо важливу роль відіграють експерти. Вони додають ґрунтовності та довіреності матеріалам. Але це можливо лише якщо обрані вами експерти будуть професійними та надійними.
Де шукати експертів?
- Американська журналістика визначає якість роботи журналіста по товщині його записної книжки. Тож заводьте багато друзів.
- Прес анонси, соцмережі, знайомі (грайте на марнославстві та непрямій вигоді людей)
- Пресконференції, круглі столи, наукові конференції, презентації тощо. Організатори вже відфільтрували списки учасників, тож експерти вже будуть перевіренні
Критерії корисності експертів. Підшукуючи спеціаліста для майбутнього коментаря чи інтерв’ю завжди ставте собі ці питання:
- Чи знає аудиторія цю людину?
- Чи викликає людина повагу та довіру?
- Чи може чітко та якісно сформувати думку для аудиторії? (На радіо та прямих ефірах цей фактор є особливо важливим).
- Чи буде в людини час особисто на вас та ваш матеріал? (Наскільки він/вона доступні та відкриті до співпраці).
- Чи буде людина комусь цікавий крім вас? (Якщо журналіст знає все про тему, скоріш за все і його аудиторії ця інформація буде вже відомою).
Які питання ставити? На допомогу при підготовці прийдуть питання Йенс-Уве Мейер:
- Які асоціації в мене викликає ця тема?
- Хто цю тему особисто пережив, відчув, побачив та взяв у ній участь?
- Що про цю тему я не знаю?
- Що про цю тему говорять мої друзі, знайомі, колеги?
- Які кліше та штампи існують у свідомості аудиторії по цій темі?
Визначившись з базовими питаннями подумайте над більш детальним підходом:
- Питання «Зміни виду». Як тема виглядає з іншої сторони? Як вчинили б інші люди?
- Питання «Переміщення у часі». Як цю проблему намагалися вирішити у минулому? Які наслідки вона може мати у майбутньому?
- «Глибинні» запитання. Які мотиви у дійових осіб? Яких проблем це стосується?
- «Спекулятивні питання». А що б було, якби… (Вони можуть бути недоречними, тож питайте лише якщо розраховуєте на цікаву відповідь).